İbrahim Halil Çelik | Bir İlk Kitap Olarak “Cıs” ve Hakan Sarıpolat’ın Öykü Evreni

İbrahim Halil Çelik | Bir İlk Kitap Olarak “Cıs” ve Hakan Sarıpolat’ın Öykü Evreni

İbrahim Halil Çelik, öykücü Hakan Sarıpolat’ın İthaki Yayınlarından çıkan ilk öykü kitabı “Cıs” üzerine yazdı.

İbrahim Halil Çelik | Bir İlk Kitap Olarak “Cıs” ve Hakan Sarıpolat’ın Öykü Evreni

Haftanın Hikayesi – Korku / Hakan Sarıpolat – Yazı Atölyesi
Hakan Sarıpolat

Cıs. Bir ilk kitap. Hakan Sarıpolat’ın İthaki Yayınları’ndan çıkan bu öykü kitabı büyülü gerçekçiliği temsil etmesi bakımından önemli. Kitapta elbette resailst öyküler de var. Hakan Sarıpolat her iki öykü türünde de atmosfer yaratmada, dili kullanmada ve kurguda başarılı diyebiliriz. Kitaba baktığımızda bir öykünün Marquez’e, bir öykünün de Onat Kutlar’ın İshak’ına ithaf edildiğini görürüz. Bu da aslında okuduğumuz söz konusu öykülerin içeriği hakkında bize ipuçları veriyor. Zincir, Satılık Melek Tüyü, Kuyruk Acısı, Kelebekler  ve Evde Unutulan Bir Çift Göz adlı öyküler büyülü gerçekçiliği hissettiğimiz öykülerdir. Bu öykülerde gerçeğin farklı bir yorumlayışını görürüz. “Kuşkusuz bizim için olağanüstü olan şeyler hayatın kendisi için olağanüstü değildir. Olağan veya olağanüstü biz yaşayanların ürettiği bir kavramdır. Hayatta böyle bir ayrım yoktur.”der Necip Tosun büyülü gerçekçilik için. Hakan Sarıpolat’ın yukarıda bahsettiğim beş öyküsü bu anlayışla yazılmış. Gerçek hayat söylencelerle, mitlerle iç içe geçmiş. Yazarın gelecek yıllarda nasıl bir yol izleyeceği konusunda da bize ipucu veriyor bu öyküler.

Kitaptaki öykülere göz atarsak şunları söylemek mümkün:

Zincir adlı öyküyle başlıyor kitap. Bu öykü, kitaptaki diğer öykülere göre uzundur. Bir kuşbazın hayatını okuruz bu hikâyede. Ali İmran’ın kuşlarla kendini özdeşleştirdiği bu öyküde büyülü gerçekçilik kendini iyice hissettirir.

Yazar, dehşet ve umudu yan yana vermiş. Atmosfer sinematik bir görünümdedir. Dil, sokak dilidir ve zaman zaman argoya kayan bir üslup kullanılmış. Bu üslup öykünün atmosferine uygundur ve bize olağanüstü olan şeyleri olağanmış gibi göstermesi açısından da önemli. Öykü, gerilimi ve barındırdığı merak unsuruyla okuyucuyu finale kadar diri tutuyor.

Satılık Melek Tüyü, Marquez’e ithaf edilmiş bir öykü. Bu, aslında, bize Garcia Marquez’in büyülü dünyasına benzer bir hikâye okuyacağımızı işaret ediyor. Öyküde ülkemizdeki seyir merakına da göndermede bulunur yazar. Konusu itibariyle bu öykü, Marquez’in Kocaman Kanatlı İhtiyar Adam’ını bize anımsatır. Fakat, elbette, bu iki öykü arasında bariz farklar da görürüz. Ama temelde her iki öyküde benzer bir mesaj kaygısının olduğunu söylemek yanlış olmaz. Şöyle ki, insanın başına ne gelirse gelsin bundan kendine bir çıkar sağlayan insanlar mutlaka olurdu. Satılık Melek Tüyü’nde bunu açıkça görürüz. Nefise Abla’nın annesinin başına gelen olay, bir zaman sonra insanlar için bir seyir zevkine dönüşecek, bazıları da bu durumdan bir menfaat elde edecekti.

“Zamanla kalabalık arttı. Apartmanın karşısındaki parkı mesken tuttular. Çadırlar kuruldu, yemekler pişirildi.” (s.49)

“… görmek isteyenler apartmanın önünü doldurmuş durumda. İçlerinde farklı şehirlerden gelenler bile vardı.” (s.50)

Bu, yakın zamanda Çorum’da gerçekleşen mezarlıktaki gizemli kız olayını anımsatır. İnsanlar şehir dışından bile gelip merakını dindirmeye çalışıyorlardı. Seyir merakımız hiç bitmiyor. Yazar, bu zaafımızı örtük bir şekilde bize sunuyor.

Kuyruk Acısı. Yılanın kuyruk acısı miti etrafında şekillenen bu öyküde gerilim yüksek, atmosfer sahicidir. Hayal ile gerçek, rüya ile kâbus, dehşet ile umut iç içedir. Yazar, anlatımını gerilime ve korkuya yaslar. Bu, okuyucuyu öykünün finaliyle ilgili meraklandırır. Bu merak unsuru öyküyü bir çırpıda bitireyim hissi uyandırır. Fantastik öğelerin de olduğu bu öykü, bir söylenceyi öyküde kotarması açısından önemli ve başarılı.

Evde Unutulan Bir Çift Göz adlı öykü fantastik öğelerle oluşturulmuş bir öykü. Bu öyküde de büyülü gerçekliği görürüz. Öykünün başlangıcından sonuna kadar bir gerilim söz konusu. Abartıdan uzak, fantastik bir atmosfer yaratmış yazar Hakan Sarıpolat. Bu anlatım olayı gerçekmiş gibi bize hissettirir. Olağanüstü olan bu durum sıradan bir olay gibi gerçekçi anlatılır. Bu, zaten büyülü gerçekliğin de bir gereği. Yazar bunu güzel sunmuş.

Kelebekler öyküsü büyülü gerçekliğin hissedildiği bir diğer öykü. Baba-oğul ilişkisi etrafında dönen öykü güçlü tasvirleri, ilginç kurgusu ve hissettirdiği hüzünle farklı bir öykü. Öyküde masalımsı bir tadın olması metnin okunmasını kolaylaştırır.

Leyla Kokusu, belki de yitirilen değerlere bir ağıt niteliğinde. Eskiyle bugün, değişen sosyal hayat, kuşak çatışması… Öyküde bunlar dramatize edilmeden sunulur. Bu öykü bana Memduh Şevket Esendal’ın İhtiyar Çilingir adlı öyküsünü anımsattı. Hatta bazı diyaloglar benzerdir. Metinlerarasılık görülür burada desek yanlış olmaz sanırım. Elbette bu benzerlik büyük bir tesadüf de olabilir.

Cıs , Hakan Sarıpolat - Fiyatı & Satın Al | idefix

“Parasıyla değil mi dayı? Alıyoz işte.” (s.62)

Esendal’ın söz konusu öyküsünde ise şöyle bir diyalog geçer:

“Canım, parasıyla değil mi? Sen takıver, ötesine karışma.” (s.58)

Bu iki öyküde de kuşak çatışmasının münakaşasını görürüz fakat aynı zamanda zanaat duygusunun bazıları için hiçbir anlam ifade etmediğini de anlarız. Bu işin üzücü tarafı. İhtiyar Çilingir adlı öyküyü Hakan Sarıpolat okumuş mu bilmiyorum ama Leyla Kokusu, İhtiyar Çilingir adlı öyküye nazire olarak yazılmış hissini uyandırdı bende. Bu gerçeği ancak yazarın kendisi bilir.

Atlıkarınca adlı öyküde Behram ile Saim’in hikâyesini okuruz. İki farklı karakter, iki ayrı öykü iç içe. Birbirine yabancı iki kahraman ama bir o kadar da ortak duygular. Bu ortak duygu bize buruk bir tat sunar. Hüzün o müzmin varlığıyla göz kırpar okuyucuya.

Kitabın son öyküsü Cıs. Onat Kutlar’ın İshak’ına ithaf edilmiş.

Cıs’ta Halil Öğretmenin kaybolması ve aranması anlatılırken aynı zamanda ruhsal bir tasvir ve içsel bir hesaplaşmayla de karşı karşıyayızdır.

Anlatımda iç monolog tercih edilmiş. Bu iç monolog hikâyenin mekânına uygun bir üslupla anlatılır. Diyaloglar ve cıs sesiyle bu anlatım beslenir. Biz kahvede çayımızı yudumlarken biri bize bir hikâye anlatıyor gibidir. Bu anlatım, sobaya değen su damlalarının “cıs” sesini çıkarmasıyla kendine bir fon yaratmış olur. Cıs sesi anlatıma ahenk katar. Öyküdeki ritmik hareketi gerçekleştirir.

Cıs öyküsü kitabın en güzel öykülerinden biriydi bana göre.

Cıs, bir ilk kitap. Umarım daha çok okuyucuya ulaşır.

Hakan Sarıpolat, Cıs, İthaki Yayınları, İstanbul, 2021.

Memduh Şevket Esendal, İhtiyar Çilingir, Bilgi Yayınları, İstanbul, 2009.

Necip Tosun, Öyküyü Sanat Yapanlar, Dedalus Yayınları, İstanbul, 2017.

Edebiyat Daima
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Yorum Yap

Email adresiniz yayınlanmayacaktır.

Latest Posts

Top Authors

Most Commented

Featured Videos

Etiketler

abbas marufi abdullah çakır abdulmelekiyan acabay adıgüzel afili ceket ah kusan zaman ahmedidai ahmet doğru ahmet menteş ahmet sarı ak akdeniz akif akifdut akşam sayıklaması albertcamus Ali Lidar Ali Necip Erdoğan alperbilgili anadan üryan bir yalnızlık anka kuşuna zümrüt Anlamayan BeniAdeme Gazel Anıl Cihan ardında yiten ben değilim Armağan Can arzu Arzu Alkan Ateş Arzu Tanrıverdi arzuözdemir aslan aslanoğlu Aslı Hilal Menteş ata atakaya aydın aydınakdeniz aygüner ayhan ayhan akdeniz ayten güler aytmatov ayça erdura ayçaerdura ayşenur kaya aydoğan ayşe şafak kanca aziz nayır açıkgöz aşk diye diye aşk hak aşk incinirse aşkmektubu aşk örtüyor gövdeni babek zamani bahaeddinözkişi bahar ayaklanmaları baltadergisi balçık baris barış barışerdoğan Barış Erdoğan barışmanço batı rüzgarları bayrıl bazı evlerin kış hali başağın diyalektiği başkalarını da düşün begüm şahbudak bekleyiş beni bir baharın göğsünde uyut ben olsaydım benzeşmek berna bernakarakaya beyazgemi beyzaege beyza yazıcıoğlu bijennecdi bir fincan kahvenin kahvenin çayın bardağın Birgül birgültemur birgülyangınaslanoğlu Birgül Yangın Aslanoğlu bir varlık masalı bir zamanlar bir çift yumru biter buralarda güneşin matemi bitişin mevsimleri Bit Pazarında Tarih Dersine Cevaben boyalı duvar Buket Uçar bulutun gözyaşı burak çelik burhan burhanaslan burhantuncay Burçin Laçin Altay buz çiçekleri büşra büşraünal camus canan çelik celladıma ceviri CeyCeyBey clemence damla nur akkirpi dağlardaki ter dedi-dedim defter deneme deniz Deniz Kara Kavalcı denizkarakavalcı dert dikimevi dervişzaim deryagündoğdu devrim horlu divan Dostoyevski doğa doğanay dulda dursunalisazkaya duvar Duyuru Duyurular Dönüşüm düğme ilikliği eda tosun Edebiyat Daima elem erk elif burcu özkan elifyavaş elimden tutabilse sesin ellerimde on dokuz yara elçin sevgi suçin emel Emel Bulut emel canpolat emelkoşar emel koşar emine gündüz menteş enver ercan enver sadri begit Enver Sadri Begit | İvo Bu Şairlik Telaşı Mı? eraysarıçam eray sarıçam ercan ercankesal ercanköksal ercan sağlam erdevir erdoğan Erguvan erguvan rengi yalanlar ergülen erhan erhankaraoğlan Erhan Çamurcu erkut tokman erkuttokman erman şahin ersin ersinkartal ersin kartal ersin taşdemir ertuğrul çoban erva erva zülal ünsal esingülez eskiliman esrakaraca esra karaca Ethem Baran evde kalmış zencefil eylül eşyalar fahriayhan faikmuharrem farsca fateme mahmudi Fatmasümer ferfiçkin kayboldu feritsürmeli fermuar ferruhzâd feyz kariha fuat fuatoskay fulya eyilik fuzuli füruğ füruğferruhzâd galip Galip ÇAğ galipçağ gamzekoç gece fısıltısı gecenintılsımı gece rahminde cenin gerus gerus abdulmelekiyan gezi yazısı gittin bana giz Gökhan Yılmaz gölgemdeki ağrılar gönül gönülyonar gösteri toplumu gözlerin afrika Gülden Çevik gülle güllüce gülsoy gülözen gülşah gülşahak gülşen gün bozumu Güngör gürhangürses güven güven adıgüzel güvenadıgüzel güven fatsa güvenini kırdım bir kere güzel yazı defteri güğüm Haber Haberler Hakan Sarıpolat Hakan Temiz Hakan Uslu hale alkay halil cengiz halil ibrahim emecen hande handeiçeliadabay hasan ali toptaş hasan temiz hasrettir azerbaycan hasta hatice hatice kübra öktem Hatice Tarkan Doğanay haticetarkandoğanay haticeyıldırım Hatice Yıldırım hayalet orkide haydar haydar ergülen heba herşeyibitirmeyidüşünüyorum hilal fırat hiç ihtimal Hûşeng İbtihac hüseyin hüseyin aygüner hüseyin sönmezler hırsız Iainreid ihtiyar banklar ihtiyardünya ilhan kemal ilyas alevi inceleme insan insannedir? intihar ilanları ismail ismailkılınç iz içeli jose saramago Kafka kalabalıkyalnızlıklar kalender kara kalkan kamyon kara karabürk karakaya karakoyun karanlığa tapanlar karaoğlan kartal karınca incitmez altur balyanın tuhaf intikam planı kavalcı kavşakta çevirme var kaya Kazuo Ishiguro kederbuselik kehribar kelebek ve kukla Kemal Özer Şiir Ödülü kimsesizliğe kiralık ışık hikayesi Kitap Kitaplık kitaplıktan Kitaplık Önü Klaros Yayınları kleopatra knut odegard kol düğmeleri korona koyu sersemlik kozan koşar kravat kronik satırlar kum kumdan keder kusey tangüler köpek kalbi köpeğin olayım hayat kürşat kürşatyozcu Küçürek Öykü kılınç kırmızı şiir kırıkyazıistasyonu kırık yazı istasyonu kısakürek kız kulesi boğaz ve aşk kızıltoprak kızılırmak Lale lale şeyda gülsoy laleşeydagülsoy latice bir mektup yaz bu gece leyla lord alfrad tennyson Louise Glück madak mahmud derviş mahrumiyet makyaj marazlı tren marktwain masal masiva mavi dünyanın insanları mayo mayıs mağara mehmet mehmet açıkgöz mehmetberkyaltırık mehmetyıldız mehmet yıldız mehmet çağan azizoğlu mehtapnas mektup melek melekler intihar etti melektemur merhametsizmerhamet merveyıldız meryem akyıldız metinsavaş meviza mevlüt şener mevsim etkisinden arındırılmış insan manzaraları Mihail Bulgakov muhamedburaktunay muhameterdevir muhammed münzevi muhammet muhammeterdevir Muhammet Erdevir muhsin hafız çakıroğlu murat muratalan murat erdi salık muratgöğekin Murathan Mungan murat serdar çakıroğlu Murat Soyak mustafa ersin taşdemir mustafaeverdi Mustafa Soyuer mustafa torun müjgan münevversaral Naile Dire n apartmanı nar Nasrin Zabeti Miandoab Ncip Fazıl necatibey nehirlerim uzağa nesrin Nesrin Çoruh nesrinçoruh nilgün marmara nisa nisaeser Nisa Eser nisaleyla nota notaya nuritarkan okan alay okanlay olanlar olga tokarczuk orhantepebaş oskay osman osmanyücel ozanöztepe Oğuz Ertürk pekmez PerverNakçi Peyami Safa prelüt qadiri radikal şıkların sayımı rahmikızıltoprak rana Recep Kayalı Reşit reşitgüngörkalkan Romen Edebiyatı röportaj rüzgarın yolculuğu rıdvan yıldız sabah yağmuru sacettin ince saklambaç salıncak sama sama qadiri saniye saniyekısakürek Saniye Kısakürek sarmaşık sağlam seheraçıkgöz seher yerlikaya selcan ece selinöyküata semanur semanurulu semra orhan şirip seni seviyorum Serap Yalçın Pamuk serbülent kaya serdar servan erdinç ses seval seval karakoyun sevda sevdamın şehri sevdasezergülle Sevda Sezer Gülle Sevinç Çokum Seydali Önal seyit mehdi musevi sezer sibel sibelmayo siir sinema Sipariş sokakta sorgu sorgu (I) sorgu (II) Suat Derviş suna suna kızılırmak sungurlar suzan yörük sylvia sönmezler söylemek mümkün söylence söyleşi söyleşi ve soruşturmalar süheyla poyraz sızı Tahsin Yücel Tamer Sağcan taner sezgin Tanpınar tanık tarkan tatlı bir telaş tekerleme temur thomas hardy tilki öpüşmesi topraktan öte tubagevrek tuncer turgay tuğba Tuğba Keskin tuğbaönce tuğçe tuğçekozan türk zerrintürk ulu umut bazen uğrar evimize uykular gazeli uzunca şiir uğur Uğur Karabürk uğurkarabürk vahap eren vakitlerden körpencere veda vuslat w.bahadır w.bahadırbayrıl Where Is/Where Are Denklemi yabancı yakamoz yalnızlar rıhtımı Yalnızız yangın yaren eryıldız yasin yasinkum Yayın İlkelerimiz yaz ve gül yiğit ergün yok yolcu yonar YouTube yozcu yunan suları yunus Yunus Çinçin yunusçinçin Yusuf Araf yusuf aydın yuva yörük yücel yürekincisi yıldırım yıldız zamanla/ma zambak ve köpük zeliha aypek zemir zerrin zeynep zeynepkasap zeyneppınarbaşı zeyneprana zeynep yeşilbaş yardımcı zeynep yolcu zeynepyolcu zifiri karanlık zübeyde zübeydegüllüce zülal Çile Çok Yapraklı İlişkiler Öykü çakıroğlu çağ çeviri çeviri şiir çevrobil çinçin çirkin filler çoklu yüz döngüsü çoruh ölüm sebebi ölüm ve kuşlar önce öykü özdemir özkan özkan kaya özlemek dündendir ünal ünsal ürperti İbrahim Halil Çelik İmtihan İnceleme İsmail Kılınç İthaki ıd est ıp labirenti ıslık kesiği ışık ışıklı pencere ışıksungurlar ışıl ışılmadakkaya Şener Öktem şarkı şehrazat şener beyter şenol alçınkaya şeyda şiir şiire dönüşen anne şiirülke şir şirin söz