Hatice Yıldırım | Good Hunting: Ruh ve Avcının Varoluşsal İlişkisi

Hatice Yıldırım | Good Hunting: Ruh ve Avcının Varoluşsal İlişkisi

Hatice Yıldırım “Good Hunting: Ruh ve Avcının Varoluşsal İlişkisi” adlı yazısıyla Edebiyat Daima’da

Hatice Yıldırım | Good Hunting: Ruh ve Avcının Varoluşsal İlişkisi

Film, Çin asıllı Amerikalı yazar Ken Liu’nun aynı adı taşıyan kitabından uyarlanmış ve “Love, Death and Robost” dizisinin 8. bölümü olarak piyasaya sürülmüştür. Her biri konu, içerik ve tarz bakımından birbirinden farklı olan diğer bölümler arasında öne çıkan bu bölüm, 17 dakikaya çok geniş bir felsefe ve çeşitli mesajlar sığdırması bakımından izleyicilerin en çok beğendiği bölüm oldu. Bu hacmi küçük ama arka planı zengin kısa filmi farklı açılardan inceleyerek, neden beğenildiğini anlamaya çalışacağız.

Çin mitolojisinde mistik canlılardan biri olan Huli Jing efsaneye göre kadın kılığına girerek erkeklerin arzularından yararlanan kötü bir ruhtur. Kore efsanelerinde Gumiho, Japon mitolojisinde ise Kitsune olarak karşımıza çıkan bu varlık, dokuz kuyruğu olduğuna inanılan doğaüstü güçlere sahip bir tilkidir.

Film efsanenin öğretisine uygun olarak başlıyor. Ruh avcısı ve oğlu, bir gence musallat olduğunu düşündükleri Huli Jing’i avlamak için beklemektedirler. Güzel bir kadın kılığında gelen Huli Jing ile ruh avcısı mücade etmeye başlar. Bu kısımda Çin geleneksel filmlerinde alışık olduğumuz bolca sahne var: çatılarda yapılan kovalamaca, havada kung-fu tekniklerinin sergilenmesi, gecenin ortasında görülen koca bir ay, kenti tepeden gören bir tapınak. İlk dakikalarına sığdırılan bu sahneler, Çin geleneğini ve kültürünü yansıtmak için yerleştirilmiş gibi görünüyor. Siz film sonuna kadar bu tema ile ilerleyecek diye düşünürken baba ölüyor. Eskiyi temsil eden babanın ölümü ile yeni bir kültürün başlayacağı mesajı veriliyor. Bir karede çocuk büyüyor ve ilk sahnelerde karşılaştığı yavru Huli Jing’e yardım ederken görülüyor. Hemen arkasından şehre tren hattının gelmesinden bahsedilerek filmin yörüngesi değiştiriliyor. Başlangıçta sizi doğaüstü olayların ve karakterlerin olduğu bir dünyada gezdirdikten sonra film, adeta üzerindeki kabuğu çıkararak SteamPunk (Sanayi devrimi ve buharlı makinelerin hâkim olduğu dönemleri anlatan film türü) formatına geçiyor. Her yerde buharlı makineler, dişliler ve yabancı insanların olduğu bu yeni sahnelerde, sömürgeciliğe yönelik ağır eleştiriler yapılıyor.

Kahraman, genç ve dinamik Çin halkını temsil ediyor. Ülkesine gelen emperyalist güçlerin emrinde sessizce çalışan kahraman üzerinden, emperyalizmin girdiği ülke halklarını, boyun eğen kitleler haline getirip kullanması vurgulanıyor. Kahramanın arkadaşı olan Huli Jing ise izleyiciyi şaşırtarak sanayileşmesi göze sokulan o şehrin içinde bir anda karşımıza çıkıyor. Modern zihniyetin inşa ettiği bu yendünyada, eski doğaüstü özelliklerini kaybederek kadın vücuduna hapsolması, onu av haline getirmiş. Hayatını güzelliği ile kazanan bir hayat kadını olarak tekrar sahneye gelmesi; doğaya ve insana farklı bir bakış açısıyla bakmamız gerektiğini söylüyor. Bu sahneyi izleyen sahnelerde kasıtlı bir iyi-kötü yer değiştirmesi yapıldığını görüyoruz. Kadını kendi arzuları için kullanan kötü ruhlu erkekler ile onlara av olan Huli Jing vurgulanırken, adeta efsanenin modern zamanda aldığı hali bize fark ettirmeye çalışılıyor. Sonlara yaklaştıkça kent hızla gelişiyor. Bu gelişime orantılı olarak parayı elinde tutan güçler Huli Jing’den her şeyini alıyorlar. Film burada izleyiciyi kendince bir toplum ve vicdan eleştirisi ile baş başa bırakarak bir sonraki dönemece geçiyor. Emperyalizmin tüm oyunlarına boyun eğen erkek kahraman, zeki ve güçlü Çin halkını temsilen, kendi kaderini değiştirecek beklenmedik bir hareket yapıyor. Bu sistemin getirdiği teknik ve mekanik imkânları, sisteme karşı kullandığı bir silah haline getiriyor. Son sahnede, sömürgeci düzenle yapılan bir hesaplaşma olarak, Hulii Jing’i ava çıkmış mekanik bir tilki haliyle görüyoruz. Ve intikam alınıyor. Sembolik olarak hem olaylara, hem karakterlere birçok anlam yüklendiği için, filmin bu yönü izleyicide büyük etki uyandırıyor.

İnsani güdülere geniş yer veren filmde, onları olayların arka planındaki güç olarak merkeze koyuyor. Bir suçlu arama eğilimi, bilinmeyeni kötüleme eğilimi, güçlünün güçsüzü kullanması ve cinsellik. Tüm olayların çıkış noktası gibi gösterilen bu eğilimler bizi, seçimlerimiz üzerinde uzun uzun düşündürüyor. Bu amaçla filmin her karesinde oldukça açık bir biçimde sık sık tekrarlanıyor. 

Filmin dikkat çeken diğer yönü ise; film boyunca vurgulanan zıt cinsiyetler arası ilişkinin ana karakterler arasında bu yönüyle ele alınmaması. İki karakter de birbirine cinsiyete dayalı hiç bir tutum takınmıyor. Birbirini anlama, yardım etme ve yanında olma gibi insani yönlerin, davranışa döküldüğü sahneler ile asıl odaklanılması gerekenin ‘insan’ olduğu vurgusu yapılıyor. Bu anlamda ahlak dersi verme amacı taşıdığı sonucu çıkıyor.

Filmin başından sonuna kadar, doğaüstü bir varlığın farklı koşullara uyum sağlayarak yaşamını sürdürmesi ise bir başka dikkat çekici nokta. İzleyiciye, mitolojik varlıkların yok olmadığını, hayatlarına yeni bir rolle devam ettikerini düşündürerek, sempatiyle karışık bir tedirginlik vermeyi de ihmal etmiyor.

Klasik Yin-Yang felsefesine göre ‘her iyinin içinde bir kötü, her kötünün içinde bir iyi vardır’ mesajı net olarak görülmese de, daha dar bir dairede kolaylıkla hissediliyor. Filmin başındaki avcı Huli Jing, ortalarda ava, sonda yine avcıya dönüşüyor. Ana etmen olarak vurgulanan insan ise; başta kullanılan, ortada kullanan, sonda ise adaleti sağlayan ve bedel ödeyen olarak rol alıyor.

Son olarak dikkatleri çeken şey: filmin,  insan-çevre arası etkileşimine yaptığı vurgu. İnsan kendi güvenliği, menfaati ve çıkarı doğrultusunda tarihin başından beri çevresinde olan her şeyi, bilerek ya da bilmeyerek tahrip etmiştir. Bu tahrip doğa ile başlamış, zamanla hayvanlar ve nihayet kendi türünü de içine alarak genişlemiş. Bunu durdurabilmek ise; gücü, zekâyı ve teknolojiyi doğru amaçlar için kullanan insana bağlıdır.

Edebiyat Daima
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Yorum Yap

Email adresiniz yayınlanmayacaktır.

Latest Posts

Top Authors

Most Commented

Featured Videos

Etiketler

abbas marufi abdullah çakır abdulmelekiyan acabay adıgüzel afili ceket ah kusan zaman ahmedidai ahmet doğru ahmet menteş ahmet sarı ak akdeniz akif akifdut akşam sayıklaması albertcamus Ali Lidar Ali Necip Erdoğan alperbilgili anadan üryan bir yalnızlık anka kuşuna zümrüt Anlamayan BeniAdeme Gazel Anıl Cihan ardında yiten ben değilim Armağan Can arzu Arzu Alkan Ateş Arzu Tanrıverdi arzuözdemir aslan aslanoğlu Aslı Hilal Menteş ata atakaya aydın aydınakdeniz aygüner ayhan ayhan akdeniz ayten güler aytmatov ayça erdura ayçaerdura ayşenur kaya aydoğan ayşe şafak kanca aziz nayır açıkgöz aşk diye diye aşk hak aşk incinirse aşkmektubu aşk örtüyor gövdeni babek zamani bahaeddinözkişi bahar ayaklanmaları baltadergisi balçık baris barış barışerdoğan Barış Erdoğan barışmanço batı rüzgarları bayrıl bazı evlerin kış hali başağın diyalektiği başkalarını da düşün begüm şahbudak bekleyiş beni bir baharın göğsünde uyut ben olsaydım benzeşmek berna bernakarakaya beyazgemi beyzaege beyza yazıcıoğlu bijennecdi bir fincan kahvenin kahvenin çayın bardağın Birgül birgültemur birgülyangınaslanoğlu Birgül Yangın Aslanoğlu bir varlık masalı bir zamanlar bir çift yumru biter buralarda güneşin matemi bitişin mevsimleri Bit Pazarında Tarih Dersine Cevaben boyalı duvar Buket Uçar bulutun gözyaşı burak çelik burhan burhanaslan burhantuncay Burçin Laçin Altay buz çiçekleri büşra büşraünal camus canan çelik celladıma ceviri CeyCeyBey clemence damla nur akkirpi dağlardaki ter dedi-dedim defter deneme deniz Deniz Kara Kavalcı denizkarakavalcı dert dikimevi dervişzaim deryagündoğdu devrim horlu divan Dostoyevski doğa doğanay dulda dursunalisazkaya duvar Duyuru Duyurular Dönüşüm düğme ilikliği eda tosun Edebiyat Daima elem erk elif burcu özkan elifyavaş elimden tutabilse sesin ellerimde on dokuz yara elçin sevgi suçin emel Emel Bulut emel canpolat emelkoşar emel koşar emine gündüz menteş enver ercan enver sadri begit Enver Sadri Begit | İvo Bu Şairlik Telaşı Mı? eraysarıçam eray sarıçam ercan ercankesal ercanköksal ercan sağlam erdevir erdoğan Erguvan erguvan rengi yalanlar ergülen erhan erhankaraoğlan Erhan Çamurcu erkut tokman erkuttokman erman şahin ersin ersinkartal ersin kartal ersin taşdemir ertuğrul çoban erva erva zülal ünsal esingülez eskiliman esrakaraca esra karaca Ethem Baran evde kalmış zencefil eylül eşyalar fahriayhan faikmuharrem farsca fateme mahmudi Fatmasümer ferfiçkin kayboldu feritsürmeli fermuar ferruhzâd feyz kariha fuat fuatoskay fulya eyilik fuzuli füruğ füruğferruhzâd galip Galip ÇAğ galipçağ gamzekoç gece fısıltısı gecenintılsımı gece rahminde cenin gerus gerus abdulmelekiyan gezi yazısı gittin bana giz Gökhan Yılmaz gölgemdeki ağrılar gönül gönülyonar gösteri toplumu gözlerin afrika Gülden Çevik gülle güllüce gülsoy gülözen gülşah gülşahak gülşen gün bozumu Güngör gürhangürses güven güven adıgüzel güvenadıgüzel güven fatsa güvenini kırdım bir kere güzel yazı defteri güğüm Haber Haberler Hakan Sarıpolat Hakan Temiz Hakan Uslu hale alkay halil cengiz halil ibrahim emecen hande handeiçeliadabay hasan ali toptaş hasan temiz hasrettir azerbaycan hasta hatice hatice kübra öktem Hatice Tarkan Doğanay haticetarkandoğanay haticeyıldırım Hatice Yıldırım hayalet orkide haydar haydar ergülen heba herşeyibitirmeyidüşünüyorum hilal fırat hiç ihtimal Hûşeng İbtihac hüseyin hüseyin aygüner hüseyin sönmezler hırsız Iainreid ihtiyar banklar ihtiyardünya ilhan kemal ilyas alevi inceleme insan insannedir? intihar ilanları ismail ismailkılınç iz içeli jose saramago Kafka kalabalıkyalnızlıklar kalender kara kalkan kamyon kara karabürk karakaya karakoyun karanlığa tapanlar karaoğlan kartal karınca incitmez altur balyanın tuhaf intikam planı kavalcı kavşakta çevirme var kaya Kazuo Ishiguro kederbuselik kehribar kelebek ve kukla Kemal Özer Şiir Ödülü kimsesizliğe kiralık ışık hikayesi Kitap Kitaplık kitaplıktan Kitaplık Önü Klaros Yayınları kleopatra knut odegard kol düğmeleri korona koyu sersemlik kozan koşar kravat kronik satırlar kum kumdan keder kusey tangüler köpek kalbi köpeğin olayım hayat kürşat kürşatyozcu Küçürek Öykü kılınç kırmızı şiir kırıkyazıistasyonu kırık yazı istasyonu kısakürek kız kulesi boğaz ve aşk kızıltoprak kızılırmak Lale lale şeyda gülsoy laleşeydagülsoy latice bir mektup yaz bu gece leyla lord alfrad tennyson Louise Glück madak mahmud derviş mahrumiyet makyaj marazlı tren marktwain masal masiva mavi dünyanın insanları mayo mayıs mağara mehmet mehmet açıkgöz mehmetberkyaltırık mehmetyıldız mehmet yıldız mehmet çağan azizoğlu mehtapnas mektup melek melekler intihar etti melektemur merhametsizmerhamet merveyıldız meryem akyıldız metinsavaş meviza mevlüt şener mevsim etkisinden arındırılmış insan manzaraları Mihail Bulgakov muhamedburaktunay muhameterdevir muhammed münzevi muhammet muhammeterdevir Muhammet Erdevir muhsin hafız çakıroğlu murat muratalan murat erdi salık muratgöğekin Murathan Mungan murat serdar çakıroğlu Murat Soyak mustafa ersin taşdemir mustafaeverdi Mustafa Soyuer mustafa torun müjgan münevversaral Naile Dire n apartmanı nar Nasrin Zabeti Miandoab Ncip Fazıl necatibey nehirlerim uzağa nesrin Nesrin Çoruh nesrinçoruh nilgün marmara nisa nisaeser Nisa Eser nisaleyla nota notaya nuritarkan okan alay okanlay olanlar olga tokarczuk orhantepebaş oskay osman osmanyücel ozanöztepe Oğuz Ertürk pekmez PerverNakçi Peyami Safa prelüt qadiri radikal şıkların sayımı rahmikızıltoprak rana Recep Kayalı Reşit reşitgüngörkalkan Romen Edebiyatı röportaj rüzgarın yolculuğu rıdvan yıldız sabah yağmuru sacettin ince saklambaç salıncak sama sama qadiri saniye saniyekısakürek Saniye Kısakürek sarmaşık sağlam seheraçıkgöz seher yerlikaya selcan ece selinöyküata semanur semanurulu semra orhan şirip seni seviyorum Serap Yalçın Pamuk serbülent kaya serdar servan erdinç ses seval seval karakoyun sevda sevdamın şehri sevdasezergülle Sevda Sezer Gülle Sevinç Çokum Seydali Önal seyit mehdi musevi sezer sibel sibelmayo siir sinema Sipariş sokakta sorgu sorgu (I) sorgu (II) Suat Derviş suna suna kızılırmak sungurlar suzan yörük sylvia sönmezler söylemek mümkün söylence söyleşi söyleşi ve soruşturmalar süheyla poyraz sızı Tahsin Yücel Tamer Sağcan taner sezgin Tanpınar tanık tarkan tatlı bir telaş tekerleme temur thomas hardy tilki öpüşmesi topraktan öte tubagevrek tuncer turgay tuğba Tuğba Keskin tuğbaönce tuğçe tuğçekozan türk zerrintürk ulu umut bazen uğrar evimize uykular gazeli uzunca şiir uğur Uğur Karabürk uğurkarabürk vahap eren vakitlerden körpencere veda vuslat w.bahadır w.bahadırbayrıl Where Is/Where Are Denklemi yabancı yakamoz yalnızlar rıhtımı Yalnızız yangın yaren eryıldız yasin yasinkum Yayın İlkelerimiz yaz ve gül yiğit ergün yok yolcu yonar YouTube yozcu yunan suları yunus Yunus Çinçin yunusçinçin Yusuf Araf yusuf aydın yuva yörük yücel yürekincisi yıldırım yıldız zamanla/ma zambak ve köpük zeliha aypek zemir zerrin zeynep zeynepkasap zeyneppınarbaşı zeyneprana zeynep yeşilbaş yardımcı zeynep yolcu zeynepyolcu zifiri karanlık zübeyde zübeydegüllüce zülal Çile Çok Yapraklı İlişkiler Öykü çakıroğlu çağ çeviri çeviri şiir çevrobil çinçin çirkin filler çoklu yüz döngüsü çoruh ölüm sebebi ölüm ve kuşlar önce öykü özdemir özkan özkan kaya özlemek dündendir ünal ünsal ürperti İbrahim Halil Çelik İmtihan İnceleme İsmail Kılınç İthaki ıd est ıp labirenti ıslık kesiği ışık ışıklı pencere ışıksungurlar ışıl ışılmadakkaya Şener Öktem şarkı şehrazat şener beyter şenol alçınkaya şeyda şiir şiire dönüşen anne şiirülke şir şirin söz